Els/les treballadors/es

Explicació de les dinàmiques: 
Per tal d’extreure les propostes educatives dels treballadors/es, es realitza una activitat basada en la tècnica del cafè tertúlia. La sessió es divideix en dos dies, aconseguint així que el màxim de treballadors/es puguin participar tenint en compte els seus horaris laborals.
Abans de realitzar la dinàmica es fa un petit diagnosi per tal de detectar quins recursos coneixen els treballadors/es al barri i, a continuació, es fa entrega d’un document on s’explica algunes de les mesures previstes per realitzar al barri.
La dinàmica consisteix en detectar les necessitats i fer propostes de millora relacionades amb les següent temàtiques: espai públic/mobilitat, recursos educatius, recursos culturals, salut, habitatge i convivència, i altres. Treballen en dos petits grups, fent aquest primer anàlisi, i després interactuen els dos grups, fent una síntesi de la informació. És en aquesta posada en comú on es van concretant les diferents propostes. A continuació, detallem la informació resum de cada una de les sessions i les propostes.

Participen un total de 19 treballadors/es i l’activitat es realitza a la Fundació Comtal. 

PRIMERA SESSIÓ

Recursos educatius
Necessitats:
- PICA més potent.
- Activitats extraescolars més econòmiques o gratuïtes.
- Escoles bressol públiques.
- Esplais i agrupaments escoltes els dissabtes per la tarda.
- Més aprenentatge del català.
- Manca de ludoteques.
- Poca oferta d’alfabetització (com a mínim per a joves).

Propostes:
- Suport en centres autogestionats.
- Més oferta d’horaris i grups d’alfabetització.
- Més ludoteques d’atenció a la petita infància (0-3 anys).
- Més formació de la llengua catalana (cursos gratuïts).
- Esplais i agrupaments que realitzin activitats pel barri el cap de setmana.

Mobilitat i espai públic:
Necessitats:
- Falten zones de joc per als infants.
- Papereres, contenidors, i recursos per poder reciclar.
- Més atenció primària per a la gent gran i els immigrants.
- Falta d’espais lúdics.
- Manca d’espais per a realitzar activitats esportives.
- Falta d’adaptació per a les persones amb mobilitat reduïda.
- Més neteja dels carrers.
- Manca d’espais per estacionar i aparcar.

Propostes:
- Projecte de patis oberts: Fer una coordinació, ja que existeixen projectes però no s’estan fent efectius.
- Terrasses i contenidors de reciclatge.
- Més bancs als parcs.
- Més poliesportius.

Recursos culturals:
Necessitats:
- Falten més espais de noves tecnologies.
- Poc accés a les biblioteques per tema d’horaris.
- Poques activitats per a majors de 16 anys.
- Eines o mètodes per arribar a totes les persones del barri.
- Poca informació sobre l’ESO.
Propostes:
- Obertura dels museus i activitats més dirigides a la gent del barri.
- Difusió: Educador/a de carrer adaptat als diferents col·lectius (portaveus de cada comunitat).
- Rutes alternatives: infants, joves o persones adultes del barri podrien fer una ruta per donar a conèixer el barri als/les turistes.

Habitatge:
Necessitats:
- Accés a l’habitatge per a persones amb mobilitat reduïda.
- Habitatge molt car i precari.

Propostes:
- GENAB té un tipus de carros que podrien ajudar a pujar les cadires de rodes per les escales. Realitzar atenció a domicili. Rehabilitar espais com a pisos de protecció oficial.

Salut:
Necessitats:
- Mala organització en la recepció del CAP.
- Molta llista d’espera en els Centres de salut mental d'adults, infantils i juvenils.
Propostes:
- Millor organització, més personal a la recepció i files diferenciades.
- Beques per a l’accés als poliesportius per als joves.

Convivència:
Necessitats:
- Problemes de seguretat.
- Conflictes de convivència veïnal.

Propostes:
- Mediador de barri. Educador/a de carrer que se n’encarregaria de mediar, donar coneixements del barri. Es podria informar de les activitats fent boca a boca. És necessària una figura més propera.

Altres:
Necessitats:
- Manca de recursos d’acollida.

Propostes:
- Posar albergs, dutxes públiques i menjadors socials al barri.

SEGONA SESSIÓ

Recursos educatius:
Necessitats:
- Falten centres d’educació post-obligatòria.
- Falten places de guarderia.
- Sortides de col·legis perilloses.
- Mancances de serveis d’assistència per a la petita infància.
- Falta de serveis de casals d’estiu i atenció d’infants.

Propostes:
- Crear una oficina adreçada a la joventut.
- Execució real de l’obertura de patis d’escola.
- Millora de camins escolars.
- Més coordinació entre serveis educatius (per a infants i joves).
- Promoció i implementació de serveis d’assistència d’infants i joves.

Mobilitat i espai públic:
Necessitats:
- Falta d’espais, degut a la sobreocupació de terrasses de bars.  
- Aparcaments en zona verda per a cotxes.
- Falta de punts verds.
- Mal estat de l’aparcament, el servei del bicing i el carril bici.
- Manquen equipaments esportius públics.
- Falta d’espais oberts i de trobada de joc.
- Falta de convivència entre el vianant i el ciclista.

Propostes:
- Habilitar més espais comuns (més places i recuperar les ja existents).
- Promoció del civisme per als ciclistes i creació de carrils bici.
- Camps d’esport coberts i descoberts.
- Reutilització de les places.

Recursos culturals: Necessitats:
- Falta un cinema.
- Falta d’oci infantil i adult, concert, pallassos, etc.
- El Palau de la Música Catalana està tancat al barri.
- Sistema fragmentat i alienat de galeries i exposició.

Propostes:
- Atenció psicològica per als adults.
- Donar a conèixer els recursos culturals (museus, acadèmies, poliesportius) als veïns/es.
- Facilitat l’accés a aquests/es veïns/es (descomptes econòmics).
- Equipaments educatius i d’oci.
- Oferta cultural, posar més facilitats per a la gent del barri. Promoure espectacles culturals fora de les festes majors, implicant associacions del barri.
- Tallers de teatre per a infants i joves.
- Crear organisme de gestió i difusió de galeries.

Habitatge:
Necessitats:
- Millorar l’estat de les façanes.
- L’habitatge està en mal estat.
- Insalubritat dels carrers i habitatges.
- Condicions precàries d’habitatge.

Propostes:
- Ajudes per a la instal·lació d’ascensors en habitatges amb gent gran.
- Treure les xarxes de protecció de les façanes.
- Ajudes per a la rehabilitació d’habitatges en males condicions.
- Generar oficina d’assistència per a l’habitatge.

Salut:
Necessitats:
- Per a certes especialitzacions sanitàries els/les veïns/es han de canviar de barri.
- Contaminació acústica (obres, activitat terrasses, gran volum de gent, etc.).
- No hi ha urgències pediàtriques al barri.

Propostes:
- Ampliar l’oferta d’especialització sanitària.
- Recursos i informació de salut sexual per als joves. Ex. Un local més obert.
- Un/a pediatre d’urgències.
- Oficina d’assessorament per a la drogodependència.
- Atenció psicològica pública per als adults.


Convivència:
Necessitats:
- Mancances en serveis de neteja. Sensació de “barri brut”.
- Falta de seguretat.
- Falta d’integració de les diferents cultures.
- Falta millorar la relació veïnal.

Propostes:
- Crear nous espais de trobada amb “avis/es” del barri.
- Millorar els serveis de neteja del barri.
- Conscienciar en temes de control de residus.
- Agents mediadors.
- Falta de cossos de seguretat pròxims.
- Millorar la gestió de l’activitat turística.
- Des de les diferents associacions, buscar l’apropament dels veïns/es. Realització d’activitats festives plurals en espais comuns.

Altres:
Necessitats:
- Manca d’un pla de barri real que integri realment les entitats i els seus serveis.
- Manca “sentiment de barri”.

Propostes:
- Fomentar l’ús dels horts urbans en espais desocupats.
- Dinamitzar un pla de barri.
- Potenciar més la xarxa associativa amb propostes comunes.